Zalecenia żywieniowe dla Dzieci z nadwagą i otyłością

Zalecenia żywieniowe dla Dzieci z nadwagą i otyłością

Obecnie, nadwaga czy już nawet otyłość to coraz częściej spotykane problemy zdrowotne dotykające nie tylko osoby dorosłe, ale Dzieci i Młodzież. Powszechność tego problemu u najmłodszych powinna budzić niepokój u rodziców i skłonić ich do przemyśleń, ponieważ, otyłość w wieku rozwojowym zwiększa ryzyko pojawienia się takich chorób jak: cukrzyca typu 2, zaburzenia emocjonalne, nadciśnienie tętnicze czy nawet nowotwory, nie wspominając już o przeciążeniach kości i stawów od nadprogramowych kilogramów. Niestety, w Polsce do dziś panuje mylne przekonanie, że dziecko pulchne to dziecko, któremu nic nie brakuje. Jest to bardzo niebezpieczny mit, który w przyszłości przysłuży się tylko do krzywdy danego Dziecka w postaci nadwagi albo już otyłości. Co zatem zrobić żeby zatrzymać postępujące nabieranie kilogramów już u najmłodszych Dzieci? Warto zapznać się z zaleceniami dietetycznymi w otyłości Dzieci.

Zmiana nawyków żywieniowych całej rodziny!

Jeżeli już zaobserwujemy, że Dziecko zaczyna nabierać niepotrzebnej masy tłuszczowej, powinniśmy natychmiast zareagować. Jednak rozwiązaniem nie powinno być poddanie diecie jednej osoby, ponieważ zostanie odebrane to jako kara. Z pewnością zabranianie zjedzenia loda podczas niedzielnego spaceru, podczas gdy reszta rodziny sobie na niego pozwoli nie pomoże rozwiązać problemu a jeszcze bardziej go nasili. Podstawą więc leczenia nadwagi i otyłości u Dzieci jest zmiana nawyków żywieniowych całej rodziny. Wprowadzenie do diety dużej ilości warzyw i owoców oraz wody z pewnością korzystnie wpłynie na wszystkie osoby, czy to te potrzebujące zrzucenia kilku kilogramów czy też nie. Przede wszystkim warto zacząć od robienia wspólnie zakupów, podczas których najmłodsi zaczną uczyć się wybierania zdrowych, nieprzetworzonych produktów, co na pewno pozytywnie poskutkuje w przyszłości. Po zakupach można również wspólnie przygotować posiłki, delegując zadania wszystkim domownikom. Poczucie zaangażowania i pomocy innej osobie to także piękna wartość, której należy nauczyć nasze Dzieci. Przy okazji może być to świetna zabawa. Należy też zadbać o to aby przygotowywać posiłki takie same dla wszystkich domowników, by nikt nie poczuł się poszkodowany ani, że coś dobrego go omija. Na koniec trzeba zwrócić uwagę na fakt pomieszczenia, w którym będą spożywane posiłki. Elementarną zasadą powinno być jedzenie we własnym, rodzinnym gronie w pomieszczeniu do tego przeznaczonym. Nie może być to jedzenie przed telewizorem czy komputerem. Czas wspólnego jedzenia powinien być formą relaksu i bycia razem.

Po drugie - ruch!

Zaraz obok zbilansowanej, zdrowej diety musi być miejsce na jakąkolwiek aktywność fizyczną. Może być to wspólny spacer, jazda na rowerze czy pójście (na pieszo!) na basen lub wspólna gra w piłkę nożną z tatą. Ważne, aby nie zostawać w domu po szkolnych obowiązkach na kanapie przed telewizorem lub przed ekranem komputera. Nie należy od razu rzucać Dziecka na głęboką wodę każąc mu wykonywać wyczerpujące ćwiczenia, można zachęcić Je na początku do wspólnego pójścia na spacer czy na rower, następnie polecić Mu grę w piłkę nożną czy to z rówieśnikami czy z jakąkolwiek osobą z rodziny, później natomiast można pozwolić Dziecku na wybór jakiegoś sportowego hobby i zapisać na zajęcia czy do wybranej drużyny.

Ogólne zalecenia dietetyczne w otyłości Dzieci

Dieta Dziecka z nadwagą lub Dziecka otyłego powinna przede wszystkim uwzględniać wszystkie potrzebne składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju. Trzeba stosować się do zaleceń dietetycznych w otyłości Dzieci. Najlepiej aby na stałe w diecie zagościły: zdrowe tłuszcze, pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. W przeciągu dnia, idealnie aby posiłków było 5, z przerwami nieprzekraczającymi 3-4 godzin. Wieczorem, ostatni posiłek najlepiej zjeść nie później niż 2-3 godziny przed zaśnięciem, a pierwszy posiłek czyli śniadanie powinno się spożywać maksymalnie do 30 minut od przebudzenia.

Na jakie produkty można sobie pozwolić?

Najlepiej byłoby zjadać przynajmniej dwa razy w tygodniu ryby, które poza białkiem posiadają drogocenne dla każdego człowieka źródło kwasów omega 3. Produkty takie jak kefiry, maślanki, jogurty a także soczewica, groch, fasola czy cieciorka są również wartościowymi produktami, które są zalecane. Węglowodany takie jak grube kasze, pieczywo z pełnego ziarna czy ryż brązowy charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym, który zapobiega wyrzutowi insuliny wpływając tym samym na uczucie sytości i powodując brak uczucia głodu. Można w diecie stosować masło, oraz oleje roślinne takie jak oliwa z oliwek czy olej rzepakowy, ale tylko i wyłącznie w formie dodatku do sałatek, nigdy do smażenia. Warzywa i owoce są podstawowym źródłem błonnika pokarmowego oraz dostarczają niezbędnych witamin i składników mineralnych. Najlepiej spożywać je na surowo. Dziecko powinno pić wodę mineralną niskosodową ale także soki wyciskane z owoców i warzyw, ale już w tym przypadku należy zwracać uwagę na ilość szklanek dziennie. Najlepiej nie przekraczać jednej. W kwestii słodyczy najkorzystniej jak będą one przygotowywane we własnym zakresie w postaci owsianych ciasteczek czy ciasta z owocami. Można nawet sięgnąć po gorzką czekoladę, jednak ta niekoniecznie smakuje Najmłodszym. Przekąski słone są zabronione w zaleceniach dietetycznych dla Dzieci otyłych

Wyleczenie Dziecka z nadwagi lub otyłości jest możliwe. Aby jednak osiągnąć ten cel ważne jest aby współpracowała cała rodzina. Włączając ruch do codziennego życia i przestrzeganie zaleceń dietetycznych w otyłości Dzieci i jedzenie zbilansowanych posiłków zdecydowanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie osoby dotkniętej tym problemem zdrowotnym i da energię do dalszej pracy nad zdrową sylwetką.

Jeśli zainteresował Cię nasz artykuł, sprawdź również naszą ofertę: