Błędy żywieniowe u dzieci - jak ich uniknąć?

Błędy żywieniowe u dzieci - jak ich uniknąć?

Odpowiednie żywienie dzieci jest niezwykle ważne dla ich prawidłowego rozwoju fizycznego i psychicznego. W czasie pierwszych lat życia organizm dziecka jest szczególnie wrażliwy zarówno na nadmiar jak i niedobór składników odżywczych. Ponadto, żywienie w okresie dzieciństwa przekłada się na kondycję i zdrowie dorosłego człowieka. Rola rodzica w zakresie żywienia dziecka jest niesamowicie odpowiedzialna i ważna. Łatwo nieświadomie popełnić wiele błędów.

Jakie są najczęściej popełniane błędy żywieniowe u niemowląt?

  • Przekarmianie dzieci
  • Pomijanie suplementacji witaminy D
  • Podawanie dzieciom potraw smażonych
  • Dosalanie posiłków
  • Podawanie zbyt małej ilości wody
  • Zbyt duża ilość białka w diecie

Eksperci wskazują, że jednym najbardziej istotnych błędów żywieniowych popełnianych przez rodziców jest przekarmianie dzieci. Posiłek często traktowany jest, jako nagroda za dobre zachowania albo sposób na uspokojenie dzieci. Negatywnym zjawiskiem jest również zmuszanie dzieci do zjedzenia pełnej porcji posiłku. To dziecko powinno szansę samo zdecydować ile zje! Błędy żywieniowe u małych dzieci dotyczą również zbyt szybkiego podawania im potraw „dorosłych”. Decydując się na rozszerzenie diety niemowlaka warto dokładnie sprawdzić, co może ono jeść, a co mu szkodzi. Zdecydowanie odradzamy podawanie potraw smażonych, osolonych oraz mocno przetworzonych. Kolejną istotną sprawą jest pomijanie suplementacji witaminy D3. Niezależnie od sposobu żywienia dziecka konieczna jest suplementacja witaminy D.  Jest ona niezbędna do prawidłowego rozwoju kośćca, zapobiega rozwojowi krzywicy, wpływa na dobre samopoczucie oraz funkcjonowanie układu immunologicznego. Rodzice powinni również zapewnić dzieciom dostęp do wody. Tylko 10% niemowląt 6‐miesięcznych i 20% niemowląt 12-miesięcznych dostaje do picia wodę*

Błędy żywieniowe dzieci w wieku przedszkolnym

  • Przekarmianie dzieci
  • Zbyt duża ilość soków i cukru w diecie
  • Zbyt małe spożycie owoców i warzyw
  • Zbyt małe spożycie białka
  • Zbyt mała ilość ryb w diecie

Problem przekarmiania powtarza się również w wyższej grupie wiekowej. Częstym błędem jest oferowanie przedszkolakom słodkich przekąsek między posiłkami oraz spożywanie posiłków podczas oglądania bajek. Dzieci wówczas mają tendencję do przejadania się, skupieni zbyt mocno na obrazie płynącym z ekranu. Eksperci alarmują o zbyt wysokim udziale cukru i soli w diecie dzieci w wieku przedszkolnym. Cukier uzależnia oraz wspomaga rozwój próchnicy, a sól wpływa niekorzystnie na pracę nerek oraz może prowadzić do problemów z nadciśnieniem w dorosłym wieku. Warto je ograniczać. Z kolei w codziennej diecie dziecka powinno znaleźć się dużo owoców i warzyw- ważnych źródeł witamin i minerałów. Warto wybierać owoce i warzywa w formie świeżej, nieprzetworzonej - najlepiej produkty sezonowe ze sprawdzonych miejsc. Częstym błędem żywieniowym jest również zbyt mała ilość białka w diecie. Białko znajduje się w produktach mlecznych, mięsie, rybach i jajkach. Spełnia wiele ważnych funkcji w organizmie m.in. budulcową, odpornościową, hormonalną, magazynową. Jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. 

Większość błędów w żywieniu dzieci zależy od rodziców- ich własnych preferencji żywieniowych i stopnia edukacji. W dzisiejszych czasach pośpiech, brak czasu na spożycie wspólnych posiłków oraz częstsze wybieranie produktów przetworzonych są bardzo złymi doradcami. Warto zatrzymać się na chwilę, by przeanalizować swoją wiedzę oraz możliwości, by zniwelować błędy żywieniowe popełnianie w trakcie przygotowywania posiłków dla najmłodszych. Catering dietetyczny dla dzieci jest rozwiązaniem wartym uwagi jeśli rodzicom zależy na zdrowej i zbilansowanej diecie Maluszka.

 

*Źródło: Dieta dziecka - najczęstsze błędy w żywieniu niemowlat (link)

Sprawdź: