Czym jest zbilansowana dieta dzieci?

Czym jest zbilansowana dieta dzieci?

Prawidłowo zbilansowana dieta dziecka pozytywnie wpływa na jego rozwój fizyczny i psychiczny oraz wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych. Dzięki odpowiedniej diecie można uniknąć nadwagi czy otyłości oraz zapobiec rozwojowi m.in. cukrzycy, chorób układu krążenia, osteoporozy czy próchnicy. Wskutek nagłaśniania problemów żywienia i otyłości wśród dzieci w ostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania tematem prawidłowej diety. Dzisiaj omówimy żywienie dzieci w wieku 4-7 lat.

Czym zatem jest zbilansowana dieta dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym?

Piramida żywienia dzieci

catering dietetyczny dla dzieci
Źródło [1]

Piramida żywienia dzieci opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia jest podzielona 5 stref żywieniowych. Są to: 

    • warzywa i owoce
    • produkty zbożowe
    • mleko i jego przetwory
    • ryby oraz mięso
    • tłuszcze 

Dawniej piramida żywienia dotyczyła tylko i wyłącznie diety. W związku ze zmianą trybu życia dzieci tj. zmniejszenia aktywności fizycznej na rzecz korzystania z urządzeń elektronicznych oraz zmniejszenia ilości godzin snu, najnowsze wytyczne wskazują ruch jako bardzo istotny czynnik utrzymania zdrowia i prawidłowego rozwoju.

Warzywa i owoce w diecie dziecka

Zbilansowana dieta dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym powinna zawierać różnorodne warzywa i owoce w jak największej ilości. Zgodnie z grafiką piramidy owoce i warzywa stanowią bazę prawidłowego żywienia. Warzyw powinno być więcej niż owoców, gdyż owoce zawierają dużo cukrów prostych i są bardziej kaloryczne.

Produkty zbożowe

Produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste, są bardzo ważne w diecie dziecka. Stanowią one jedno z głównych źródeł energii dla organizmu. Produkty zbożowe są bogate w witaminy i składniki mineralne, dlatego w piramidzie usytuowane są zaraz po warzywach i owocach.

Mleko i produkty mleczne

Instytut Żywności i Żywienia zaleca spożywanie 3-4 szklanek mleka dziennie- można je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem bądź częściowo serem.

Mięso i ryby

Niezwykle ważne jest dostarczenie młodemu organizmowi odpowiedniej ilości białka. Z tego powodu trzeba uwzględnić w diecie nie tylko nabiał, ale również jaja, mięso, ryby oraz wędliny. Warto wybierać chude mięso ze sprawdzonych źródeł.

Tłuszcze 

Wierzchołek piramidy żywienia zajmują tłuszcze. Najlepiej wybierać tłuszcze roślinne, a nie zwierzęce. Warto zapamiętać, że źródłem dobrych tłuszczy są orzechy.

Pozostałe zalecenia

Instytut żywności i żywienia wskazuje, że należy jeść regularnie 5. posiłków dziennie. Jeśli chodzi o napoje to podstawą jest woda, inne napoje- słodkie czy gazowane warto ograniczyć lub wykluczyć. Kolejną sprawą jest ograniczenie ilości cukru, słodyczy, soli oraz słonych przekąsek. 

By wspierać prawidłowy rozwój pociech warto zadbać również o to, by dziecko się wysypiało oraz miało zapewnioną odpowiednią dawkę ruchu. Rodzice powinni również ograniczyć dzieciom oglądanie telewizji oraz korzystanie z urządzeń elektronicznych do 2. godzin dziennie.

Zapotrzebowanie kaloryczne i bilans posiłków

Poruszyliśmy już zagadnienie piramidy żywienia i jej składników. Następnym krokiem jest poznanie docelowej kaloryczności posiłków oraz ich ilości. Niezwykle ważne jest regularne spożywanie posiłków co 3-4 godziny. Co do ilości posiłków to powinno ich być 5. – trzy główne oraz dwie zdrowe przekąski. Poniżej w tabeli przedstawiono zapotrzebowanie kaloryczne dla dzieci w przedziale wiekowych 4-12 lat przy zachowaniu umiarkowanej aktywności fizycznej.

Zapotrzebowanie kaloryczne:

catering dla przedszkoli poznań
Źródło [2]

Zagadnienie zdrowego żywienia dzieci jest niezwykle ważną sprawą dla wszystkich rodziców. Warto zacząć przygotowywać posiłki zgodnie z zaleceniami oraz ograniczyć podawanie słodyczy. Dzięki temu można zapewnić swoim dzieciom prawidłowy rozwój i ustrzec je przed niektórymi chorobami.

Źródła:
[1] Zasady prawidłowego żywienia (link)
[2] Normy żywienia dla populacji Polski (link)

Sprawdź: