Czy warto ograniczyć cukier w diecie przedszkolaka?

Czy warto ograniczyć cukier w diecie przedszkolaka?

Obecnie na rynku spożywczym jest niesamowicie duży wybór produktów zawierających cukier. Nie chodzi tylko o „słodycze” takie jak chipsy, przekąski, batony, żelki, deserki, napoje, lody itd. Dodatek cukru można znaleźć w innych produktach, które nie są przeznaczone na podwieczorek, ale np. na śniadanie. Mieszanki płatków musli, płatki owsiane z owocami, jogurty i smakowe mleka, również zawierają cukier. Wszystkie te produkty kuszą atrakcyjnymi etykietami i połączeniami smaków. Na półkach sklepowych jest kolorowy zawrót głowy, co utrudnia dokonanie zdroworozsądkowego wyboru. Eksperci wymieniają cukier, jako najbardziej negatywny składnik diety. Jakie niesie za sobą zagrożenia? Jak ograniczyć cukier w diecie dzieci?

Szkodliwość cukru

Skutkami nadmiernego spożywania cukru przez dzieci mogą być:

- nadwaga i otyłość, a wraz z nimi rozwój innych schorzeń takich jak cukrzyca, choroba wieńcowa

- nadpobudliwość

- problemy z uzębieniem i próchnicy

- zwiększone ryzyko rozwoju reumatoidalnego zapalenia stawów

Jak ograniczyć cukier w diecie dzieci?

  • Uważne czytanie etykiet

Podczas robienia zakupów warto wyrobić sobie nawyk czytania składów na opakowaniach produktów. Cukier w sensie technologicznym to zarówno cukier biały, cukier brązowy, ale również syrop kukurydziany, syrop fruktozowy, syrop klonowy, dekstroza krystaliczna, melasa czy miód. 

Według organizacji WHO dzienne zapotrzebowanie na cukier wśród dzieci to 12 g cukru dziennie, co odpowiada 3 łyżeczkom. 

Tyle cukru znajduje się w:

  • jednym lizaku
  • pięciu żelkach dla dzieci
  • jednej porcji kaszki dla dzieci z dodatkiem cukru w składzie

Warto, zatem przed podaniem dziecku nowego produktu przeczytać wnikliwie jego skład, by móc dokonać właściwego wyboru.

  • Nie przyzwyczajać dziecka do słodkiego

Nie ma potrzeby przyzwyczajać dziecka do słodkich produktów, gdyż jest to nasza naturalna preferencja, jako gatunku ludzkiego. Dziecko raczej zawsze chętnie zje coś o słodkim smaku. Natomiast, jeśli od okresu wczesnego dzieciństwa rodzic będzie unikać przesładzania malucha i nie podawał mu produktów przetworzonych przesiąkniętych cukrem, jest większa szansa na to, że dziecku będzie smakowała większa gama produktów a nie tylko słodkie propozycje.

  • Owoce, warzywa zamiast słodyczy

O wiele lepszym rozwiązaniem od zakupienia słodyczy w sklepie jest zaproponowanie dziecku owoców i warzyw zakupionych z pewnych źródeł. Są doskonałym źródłem witamin. Warto jest również sprawdzić pełnowartościowy Catering dla dziecka jeśli uczęszcza do przedszkola lub żłobka.

  • Budowanie zdrowych nawyków

Warto pamiętać, że dziecko pilnie obserwuje swoich rodziców oraz otaczającą je codzienność. Jeśli w domu budowane są zdrowe nawyki żywieniowe to okazjonalne sytuacje podczas, których dziecko zje słodycze nie stanowią zagrożenia dla jego zdrowia. Imprezy urodzinowe czy zabawy u kolegi w domu to w końcu wydarzenia sporadyczne. Wiele dzieci, których rodzice unikają słodyczy mogą postrzegać niektóre produkty jako zbyt słodkie i stronić od nich. 

Jeśli przyjdzie ochota na coś słodkiego można również wspólnie upiec ciasteczka lub ciasto, co będzie dobrym zamiennikiem przetworzonych produktów.