Co powinny zawierać zbilansowane posiłki dla najmłodszych?

Co powinny zawierać zbilansowane posiłki dla najmłodszych?

Zbilansowane posiłki są kluczowe dla prawidłowego rozwoju naszych dzieci. Najlepsza szkoła, kursy i zajęcia na nic się zdadzą, jeśli maluchy nie otrzymają odpowiedniej energii z pożywienia. Stworzenie dań, które będą odpowiadać na wszystkie potrzeby naszych pociech, jest niezwykle trudnym zadaniem. W tym artykule postaramy się rozwiać chociaż część wątpliwości.

Makroskładniki - gwarant prawidłowego rozwoju dzieci

Zbilansowane posiłki dla najmłodszych to takie, które zawierają odpowiednie proporcje makroskładników. Są one podobne do tych stosowanych w diecie dorosłych. Rozkład prezentuje się następująco:

  • węglowodany powinny stanowić od 50% do 55% objętości posiłków;
  • białka powinny stanowić od 15% do 20% objętości posiłków;
  • tłuszcze powinny stanowić ok. 30% objętości posiłków.

Nie da się jednak ukryć, że utrzymanie właściwych proporcji w diecie malucha nie jest proste. Na ratunek przychodzi catering dietetyczny dla dzieci. Wartościowe posiłki są przygotowywane na podstawie wytycznych dietetyków, którzy dbają o to, aby były właściwie zbilansowane.

Węglowodany - paliwo, bez którego ani rusz

Węglowodany w organizmie małego człowieka odpowiadają za odpowiedni poziom energii, prawidłową pracę układu nerwowego oraz utlenianie kwasów tłuszczowych. Ich duże ilości znajdziemy przede wszystkim w warzywach, owocach oraz pieczywie pełnoziarnistym. Są to tzw. węglowodany złożone, na których bazie powinna być ułożona dieta dla naszego malucha. Zdecydowanie jednak warto unikać węglowodanów prostych. To nic innego jak słodycze, które mogą być jedzone przez dziecko tylko okazjonalnie.

Białka - niezbędny budulec mięśni malucha

Odpowiednie posiłki dla dzieci powinny zawierać białko zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Choć Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że dieta wegańska jest odpowiednia dla człowieka na każdym etapie rozwoju, to nie można eliminować mięsa i jaj z diety malucha bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem. Jeśli makroskładniki nie zostaną dostarczone z pokarmu, rodzic powinien podać je dziecku w formie suplementów. Zasadniczo przyjmuje się, że aby dostarczyć odpowiednią porcję białka, powinniśmy karmić nasze pociechy nasionami roślin strączkowych, zbożami, kaszami, jajami od kur z wolnego wybiegu oraz wysokiej jakości mięsem. Warto podkreślić, że w przypadku tego ostatniego wystarczy jedna, niewielka porcja raz na tydzień. Przesadne karmienie dzieci produktami zwierzęcymi może prowadzić do problemów z odpornością.

Tłuszcze - niezbędne wsparcie dla prawidłowych procesów

Z tłuszczami jest tak jak z białkiem. Do prawidłowego rozwoju dziecka niezbędne są te zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Rezygnacja z tych pierwszych powinna wiązać się z konsultacją lekarską. Gdzie znajdziemy tłuszcze odpowiednie dla małych szkrabów? Przede wszystkim w olejach, oliwach, awokado, ciemnej czekoladzie, jajach, orzechach oraz mięsach. Do diety dziecka można także włączyć nasiona chia, które zawierają kwasy omega-3 odpowiedzialne za układ nerwowy.